Nieuwe voedingsaanbevelingen door de Hoge Gezondheidsraad

In 2019 heeft de Hoge Gezondheidsraad de nieuwe Food Based Dietary Guidelines (FBDG)  uitgebracht (1). In dit advies staan de belangrijkste gezondheidsproblemen gerelateerd aan voeding en de voedingsmiddelen die hiermee verband houden. Alle betrokken voedingsmiddelen zijn in drie groepen ingedeeld.

In de eerste groep vind je de te verkiezen voedingsmiddelen. De consumptie van deze voedingsmiddelen moet voldoende worden gestimuleerd om de risico’s die gepaard gaan met een tekort, te beperken. De tweede groep bestaat uit de te beperken voedingsmiddelen. De overmatige consumptie van deze voedingsmiddelen gaat gepaard met een verhoogd risico op de belangrijkste voedingsgerelateerde gezondheidsproblemen.

De laatste groep zijn de overige voedingsmiddelen. Deze voedingsmiddelen worden niet beschouwd als meest belangrijk en er is niet voldoende gedocumenteerd over de relatie tussen deze voedingsmiddelen en gezondheid.

Nieuwe voedingsaanbevelingen door de Hoge Gezondheidsraad 3

Daarnaast heeft de Hoge Gezondheidsraad ook de gebruikelijke consumptie van de Belgische bevolking samengevat, gebaseerd op de meest recente versie van de voedselconsumptiepeiling in België (2). De combinatie van de lijst met voedingsmiddelen en de samenvatting van de gebruikelijke consumptie hebben samen geleid tot aanbevelingen voor de Belgische bevolking.

Aanbevelingen en kernboodschappen

Deze aanbevelingen richten zich op de gezonde volwassen bevolking en nemen daarbij duurzaamheid, sociale aspecten, gezondheid en welzijn in acht. Dit heeft uiteindelijk geleid tot vijf kernboodschappen:

  • Eet dagelijks minimum 125 gram volle graanproducten; vervang zo vaak mogelijk geraffineerde producten door volle granen.
  • Eet dagelijks 250 gram fruit. Geef de voorkeur aan vers fruit.
  • Eet dagelijks 300 gram groenten (vers of bereid). Varieer in soorten en laat je leiden door het seizoen.
  • Eet wekelijks minstens één maal peulvruchten.
  • Eet dagelijks 15 tot 25 gram noten of zaden zonder zoute of zoete omhulsels.
  • Beperk de inname van zout.

Zuivel

Naast deze vijf kernboodschappen, bevestigt de Hoge Gezondheidsraad ook de plaats van melk en zuivelproducten in een gezond en duurzaam voedingspatroon. Zuivelproducten omvatten melk en andere producten die van melk worden gemaakt, zoals kaas en yoghurt. Boter en room worden hier niet bijgerekend, waardoor er verder gesproken wordt van melk en melkproducten. Ook plantaardige dranken en afgeleide producten op basis van bijvoorbeeld soja, rijst, amandelen of hazelnoten behoren niet in deze groep, omdat er meer onderzoek nodig is naar de relatie tussen plantaardige dranken en gezondheid om besluiten te kunnen nemen op het vlak van aanbevelingen.

Volgens de meest recente gegevens consumeert een Belg gemiddeld 147 g melk en melkproducten per dag (2). In het nieuwe advies wordt er aangeraden om tussen de 250 en 500 ml melk of melkproducten per dag te consumeren, omdat melk en melkproducten een belangrijke bron zijn van eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12. Wanneer de inname van melk en melkproducten lager is dan 250 ml/d, moeten bovengenoemde nutriënten uit andere voedingsmiddelen gehaald worden.

Referenties

  1. www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshealth_theme_file/20190902_hgr-9284_fbdg_vweb_0.pdf
  2. Voedselconsumptiepeiling 2014